Sils, invasió imminent ?
Reunió per al control de l’entrada del mosquit tigre
El passat dilluns 21 de juliol, a 2/4 de 7 del vespre, a la Fontana d’Or, l’Organisme Autònom de Salut Pública de la Diputació de Girona (Dipsalut) i la Mancomunitat Intermunicipal Voluntària del Servei de Control de Mosquits de la Badia de Roses i el Baix Ter van organitzar una presentació destinada als ajuntaments gironins, amb l’objectiu d’explicar el programa que s’ha endegat per a la vigilància, el seguiment i el control de la introducció de l’Aedes albopictus (mosquit tigre) a la demarcació de Girona
Dins aquest marc de treball (en el qual també s’engloba la campanya de control del mosquit tigre a les escoles, amb la participació de la Fundació Caixa de Girona, que es va presentar el passat dilluns 14 de juliol a la mateixa Fontana d’Or), s’ha realitzat una anàlisi sobre el nivell de risc d’entrada del mosquit tigre a les comarques gironines, s’han estudiat les possibles causes que poden propiciar aquesta introducció i s’han plantejat possibles accions que caldria prendre.
Davant la possibilitat real que el mosquit tigre entri a la demarcació de Girona, és necessari desenvolupar tot un seguit d’accions encaminades a difondre’n la problemàtica, perquè la població n’estigui informada i predisposada a oferir la seva col·laboració. Per això, el president de Dipsalut, Josep Marigó, va explicar que, “a part de l’acció educativa que es portarà a terme a les escoles, és també imprescindible la implicació dels ajuntaments, sobretot dels que tenen més risc que arribi el mosquit tigre als seus municipis, perquè puguin controlar la seva entrada i evitar-ne l’assentament”.
El conveni marc. L’Organisme Autònom de Salut Pública de la Diputació de Girona, (Dipsalut) i la Mancomunitat Intermunicipal Voluntària del Servei de Control de Mosquits de la Badia de Roses i el Baix Ter, amb la col·laboració de l’Agència de Protecció de la Salut de la Generalitat de Catalunya, han preparat un conveni marc de suport als ajuntaments destinat a concretar les diferents accions de vigilància del mosquit tigre que s’hauran de realitzar en el territori i que durà a terme la Mancomunitat.
Aquestes accions de vigilància, seguiment i control dutes a terme per la Mancomunitat Intermunicipal Voluntària del Servei de Control de Mosquits de la Badia de Roses i el Baix Ter es realitzaran fins al 31 de desembre del 2011 i consistiran, entre d’altres, en la col·locació de trampes d’ovoposició en els municipis que s’acullin al conveni marc i seran finançades per Dipsalut i els ajuntaments respectius.
Els ajuntaments. Les àrees urbanes de major risc d’introducció del mosquit tigre a la demarcació de Girona són:
En el nivell alt, hi trobem: Riells i Viabrea, Maçanet de la Selva, Sils, Vidreres, Blanes, Lloret, Tossa de Mar, Sant Feliu de Guíxols, Santa Cristina d’Aro, Castell Platja d’Aro, Calonge, Palamós, Palafrugell, Begur, Pals, Torroella de Montgrí, l’Escala, Girona, Castelló d’Empúries, Roses, Llançà.
En el nivell mitjà, hi trobem: Hostalric, Santa Coloma de Farners, Riudarenes, Vilobí d’Onyar, Caldes de Malavella, Llagostera, Cassà de la Selva, Aiguaviva, Vilablareix, Fornells de la Selva, Salt, Sarrià, Celrà, Banyoles, Sant Pere Pescador, Vilamalla, Figueres, Peralada, Portbou, la Jonquera.
En el nivell baix, hi trobem: Riudellots de la Selva i Vilafant.
Durant la reunió que va tenir lloc a la Fontana d’Or, el president de Dipsalut, Josep Marigó i el president de la Mancomunitat Intermunicipal Voluntària del Servei de Control de Mosquits de la Badia de Roses i del Baix Ter, Salvi Güell, van exposar als responsables municipals gironins les accions del programa per al control i vigilància del mosquit tigre a les seves poblacions.
Font: Diputació de Girona, 22/07/08
Registrats a Espanya almenys 20 casos de virus chikungunya des de l’any passat 160 persones contrauen a Itàlia una rara malaltia tropical.
EFE
MADRID
A Espanya s’han registrat des de l’any passat almenys 20 casos de contagi del virus chikungunya, que significa en la llengua africana makonde home encorbat, ja que provoca intensos dolors articulars que obliguen el malalt a adoptar aquesta postura.
Aquesta malaltia vírica la transmet el mosquit Aedes aegypti, que també encomana el dengue i la febre hemorràgica, i a Àsia l’Aedes albopictus, el mosquit tigre, segons ha explicat el responsable de la Unitat de Medicina Tropical de l’Hospital Carles III de Madrid, Sabino Puente.
En aquesta unitat és on s’han tractat la majoria dels casos, 10, entre el 2006 i el 2007, l’últim d’ells al mes d’agost, en una missionera procedent de l’Índia, segons Puente.
Tots els infectats eren de persones que havien viatjat o residien en països de l’Àsia i l’Àfrica, com a l’illa Maurici, l’Índia, Guinea Equatorial, el Camerun i la República Democràtica del Congo. Els altres casos, per la informació de què disposa Puente, s’han donat a Barcelona (5), i un a València, Alacant, Sevilla i Màlaga.
La febre apareix entre quatre i set dies després de la picada
La febre chikungunya –que només en casos rars provoca la mort– apareix entre quatre i set dies després de la picada del mosquit infectat. Els símptomes que alerten sobre la malaltia són febre elevada, cefalees i dolors articulars, que poden arribar a prolongar-se fins a dos anys.
Puente ha revelat que, igual que a Espanya es tracta en tots els casos de viatgers contagiats fora del país, a Itàlia les picades procedeixen d’un mosquit Albopictus que ja “s’ha instal·lat” en aquell país. Ahir, les autoritats sanitàries d’aquell país van informar que, a les localitats de Castiglione di Cervia i Castiglione Ravenna se n’han detectat 147 casos només entre els dies 17 i 18 d’agost.
A més, s’han detectat també en 12 països europeus més, entre ells Albània, Bèlgica, Croàcia i Bòsnia, segons Puente. El virus chikungunya és de la família del genotip Alphavirus, de la família Togaviridae, i va ser aïllat per primera vegada en la sang d’un pacient de Tanzània el 1953.
Font: El Periodico, 6/9/2007 21:48 h
Més informació:





Hi ha gent que diu que només es la molestia de la picada que ens farà el mosquit, però vusaltres parleu d’un virus tropical que podria ser mortal. EN QUÈ QUEDEM ?
Contra el «mosquit tigre»
Trenta-dos ajuntaments s’han sumat a la lluita contra el mosquit tigre a les comarques gironines. Aquest dimarts han signat un conveni que preveu endegar accions destinades a la vigilància, inspecció i seguiment de l’entrada de l’insecte invasor a la demarcació. Aquests 32 municipis se sumen a la quinzena inclosos dins la Mancomunitat Intermunicipal Voluntària del Servei de Control de Mosquits de la Badia de Roses i el Baix Ter.
ACN/DDG Tot i que d’entrada es comptava que serien 35 municipis els que s’adheririen al conveni, finalment n’hi ha dos que encara estan en negociacions i el tercer és Girona, que preveu impulsar actuacions a través del servei de control de Medi Ambient que ja té.
El conveni preveu que en un termini de quatre anys inverteixin uns dos MEUR (milions d’euros) en tasques per controlar l’entrada del mosquit tigre. Cada ajuntament aportarà una xifra proporcional al perill de la zona. Posar trampes per controlar fins a quin punt l’insecte està estès o emprendre actuacions per eradicar l’espècie localitzada en algun focus són algunes de les actuacions que duran a terme. El president de DipSalut, Josep Marigó, ha explicat que el conveni servirà de marc per treballar sobretot el prevenció. En cas que la plaga es descontroli en algun municipi llavors s’haurien de perfilar les estratègies a seguir per intentar eliminar la presència del mosquit tigre.
‘És un turista que no és benvingut’, ha detallat Marigó que afirma que en els municipis on hi ha presència del mosquit tigre disminueix la qualitat de vida i que, a més, pot esdevenir un problema de salut pública. El mosquit tigre pot ser vector transmissor d’algunes malalties.
Marigó ha volgut deixar clar que no es tracta d’una senyal d’alarma sinó de tasques de prevenció que l’administració duu a terme per evitar que esdevingui una plaga com ha succeït en altres zones de Catalunya. Tot i que admet que el mosquit tigre ja ha arribat a les comarques gironines -s’han detectat focus a L’Escala, Roses i Lloret de Mar- reitera que no ha agafat a les administracions ‘amb el peu canviat’ sinó a punt per ‘arrossegar complicitats’ per evitar que el mosquit tigre s’instauri a la demarcació.
Sota el paraigües del DipSalut -organisme autònom de la Diputació de Girona- i el Servei de Control de Mosquits ja són 47 municipis de les comarques gironines els que comptaran amb un servei de control de l’arribada del mosquit tigre. El conveni també preveu ampliar la plantilla de professionals dedicat a situar i analitzar trampes i comprar vehicles per recórrer el territori.
El president de la Mancomunitat Intermunicipal Voluntària del Servei de Control de Mosquits de la Badia de Roses i el Baix Ter, Salvi Güell, ha fet una crida als alcaldes perquè ‘no requi’ invertir diners en prevenció i alerta que, en cas de no fer-ho, la inversió seria molt superior si la plaga s’estengués al territori. ‘Més val destinar aquests menys diners a prevenir que més a eradicar’, ha afirmat. També ha posat com a exemple altres zones de Catalunya i altres administracions que ‘potser no van fer suficient’ i que ara es troben amb una plaga desbordada.
El conveni estableix dos eixos d’actuació, d’una banda la campanya pedagògica i de sensibilització que pretén informar als ciutadans sobre com evitar que proliferi la presència del mosquit tigre. Es tracta d’un insecte ‘urbà’ perquè no viu en grans masses d’aigua sinó que es reprodueix en petits volum d’aigua estancats. Per aquest motiu és important que la població eviti deixar palanganes, tregui els plats de sota els testos i retiri els elements que poden acumular aigua de pluja als jardins.
El segon eix del conveni consisteix en situar les trampes i radiografiar als 47 municipis l’estat d’implantació del mosquit tigre. També s’hi uniran els alumnes que disposaran d’un equip per fer proves al seu entorn i mirar si hi ha presència de l’insecte invasor.
Els municipis que s’han adherit al conveni són Figueres, La Jonquera, Peralada, Calonge, Sant Feliu de Guíxols, Santa Cristina d’Aro, Palamós, Cassà de la Selva, Salt, Llagostera, Fornells de la Selva, Celrà, Sarrià de Ter, Vilablareix, Aiguaviva, Banyoles, Lloret de Mar, Maçanet de la Selva, Blanes, Caldes de Malavella, Santa Coloma de Farners, Vidreres, Tossa de Mar, Sils, Riudarenes, Vilobí d’Onyar, Riells i Viabrea, Hostalric i Riudellots de la Selva.
DdG, 9 setembre de 2008
http://www.diaridegirona.cat/secciones/noticia.jsp?pRef=2008090900_3_286207
Bones!
Em sembla molt bona la informació que heu donat! Jo ara cursaré segon de batxillerat i he triat precisament el tema del mosquit tigre com a treball de recerca.
I res, m’ha semblat molt oportuna la informació, i també m’ha semblat fantàstic que no amagueu a la gent que el mosquit tigre pot transmetre malalties aquí i a per tot, no com altres mitjans de comunicació.
Res més, bona sort!
Bé, si tens algun company o companya que encara no té clar el tema, o que vol plantejar al tutor o tutora un canvi, si li agrada la política i la sociologia, i vol treballar de valent, jo te’n proposo un de fort, arriscat i políticament incorrecte: el Nyap de Sils, la realitat pura i dura de com funciona el Sistema.
Marta, fes un bloc i comparteix la teves inquietuds mentre fas segon de BAT, serà una excel.lent contribucció a la teva gent .
A més podràs refelexionar sobre temes com el que et proposa el veí on podràs comprovar i compartir que hi ha arquitectes i secretaris que no saben llegir les normes que han de garantir.
Enacara que t’ho sembli, no és cap broma. Sort amb el treball de recerca ( i cita el bloc com a font a bibliografia
)
El mosquit tigre arriba a Maçanet
El mosquit tigre també ha arribat a Pals, Vidreres i Maçanet
També s’han trobat nous focus a l’Escala i Platja d’Aro, que ja estan controlats
ORIOL MAS. Girona
El mosquit tigre ha entrat a les comarques gironines amb més força de la que s’esperava. Després dels casos de Blanes, Lloret, l’Escala, Roses i Platja d’Aro, ara també s’ha detectat a Vidreres, Maçanet i Pals. Els casos de la Selva són els més problemàtics, perquè s’hi han trobat exemplars adults que han ocasionat molèsties als veïns. En la resta de casos, en canvi, el que s’ha trobat són ous en alguna de les trampes col·locades pel Servei de Mosquits, i es considera que la situació està controlada.
El servei ha confirmat que les mostres que els han fet arribar des de Maçanet i Vidreres són exemplars ja adults del mosquit tigre. Això significa que la situació a la Selva és més preocupant del que s’havia plantejat inicialment, i amb vista a l’any que ve s’ha de dissenyar un pla d’actuació per intentar que la població no creixi, segons ha dit el cap del servei, Eduard Marquès.
En la resta de casos, en canvi, s’han trobat ous en alguna de les trampes, però segurament d’exemplars provinents de fora, que encara no s’han establert i que es podran eliminar amb diverses actuacions. A Pals es van trobar ous prop d’uns apartaments de davant la platja al costat de Radio Liberty, i el segon focus de Platja d’Aro s’ha detectat al centre. El tercer cas de l’Escala s’ha donat a Riells, just a davant d’un càmping.
(El Punt 7/10/08)
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Dimecres 03 de setembre de 2008
Diari de Girona
“Volen amagar que el mosquit tigre pot ser transmissor de virus desconeguts a Europa”
El mosquit tigre, que va entrar a Catalunya l’any 2004 per Sant Cugat del Vallès, ha sigut detectat a les comarques de Girona: de moment, a Roses, l’Escala i Lloret. Probablement hi ha arribat per carretera, dins de vehicles procedents de les comarques de Barcelona. Entrevista a Eduard Marquès, director del servei de control de mosquits de la Badia de Roses.
http://www.diaridegirona.cat/secciones/noticia.jsp?pRef=2008090300_1_285002__Girona-Volen-amagar-mosquit-tigre-transmissor-virus-desconeguts-Europa
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Eduard Marquès
“Volen amagar que el mosquit tigre pot ser transmissor de virus desconeguts a Europa”
01:12
Foto: http://media.epi.es/www.diaridegirona.es/media/fotos/noticias/646×260/2008-09-10_IMG_2008-09-03_00.56.49__60_1.jpg.jpg
El mosquit tigre, que va entrar a Catalunya l’any 2004 per Sant Cugat del Vallès, ha sigut detectat a les comarques de Girona: de moment, a Roses, l’Escala i Lloret. Probablement hi ha arribat per carretera, dins de vehicles procedents de les comarques de Barcelona.
Si el mosquit ha aparegut a l’Escala i Roses, i també a una població tan llunyana com Lloret, és de suposar que n’hi ha d’altres d’afectades?
El nostre servei només vigila entre Begur i Roses. Però sí, és molt probable que n’hi hagi a Blanes, a Palafrugell, a tot el sud del Baix Empordà… A zones on hi va molta gent de Barcelona.
És bàsic detectar-lo ràpidament?
Només quan es detecta així, en inici, és quan hi ha certes possibilitats de posar en marxa un pla de pressió sobre el focus i arribar inclús a eliminar-lo.
Si està a Catalunya des de 2004 no sembla pas gaire fàcil d’eliminar, aquest animalet.
I sap per què? Vostè sap si hi ha algun pla per aturar-lo, a nivell de Catalunya?
No n’hi ha cap, no hi ha cap institució que hagi volgut encapçalar un pla de vigilància o de control d’aquest mosquit. Encara ara no hi ha cap programa, jo porto 26 anys treballant en això i ens van cridar per primer cop a Sanitat per parlar del tema el passat mes de juny. I el Departament de Medi Ambient s’ha limitat a constatar la seva extensió. Es passen la pilota els uns als altres. Em penso que tot el que s’ha fet en 4 anys és un tríptic ?-en català i prou- i s’han fumigat 4 cementiris. Això no és res.
Res de nou sota el sol, en aquest país, no?
Ara han passat la responsabilitat als municipis, però els ajuntaments tenen molts maldecaps, i són pocs els que tenen prou capacitat per mantenir un servei com el nostre. I és clar, no hi ha mesures de control coordinades entre els municipis.
A part de la dolorosa picada, pot transmetre malalties?
El primer problema és que aquest mosquit viu en zones urbanes i per tant afecta directament la població. Però a més, aquest mosquit, en origen és un potencial transmissor de virus de malalties com el dengue i el chikungunya. Pot arribar a ser la via d’entrada de virus que són desconeguts a Europa. La prova està que fa un any al nord d’Itàlia va aparèixer un brot epidèmic de chikungunya.
Doncs no s’ha dit gaire…
No es comenta per no crear alarmisme, però d’això és amagar el cap sota l’ala. No cal espantar-se, ja que el risc és molt baix, però quan no hi havia el mosquit el risc era inexistent. Les autoritats a vegades ho volen amagar, i això no hi ha dret. Ens ho hem d’agafar una mica seriosament.
Com li deia, res de nou sota el sol: si per desgràcia hi ha una epidèmia, llavors sí que els faran cas.
Ah, sí, després ens cridaran a Barcelona. Però serà una guerra de guerrilla urbana i, de moment, no hi estem preparats. L’únic ens supramunicipal que s’ha pres seriosament el problema és la Diputació de Girona, a través de Dipsalut.
http://www.diaridegirona.cat/secciones/noticia.jsp?pRef=2008090300_22_285151__Ultima-del-dia-Volen-amagar-mosquit-tigre-transmissor-virus-desconeguts-Europa
En aquest espai web es publicaran diferents continguts divulgatius del Programa per a la vigilància, seguiment i control del mosquit tigre a la demarcació de Girona corresponents a la campanya 2009:
El vídeo: http://www.mosquitigregirona.cat/01%20espot.swf
El pdf: http://www.mosquitigregirona.cat/docs/Programa.pdf
El cartell: http://3.bp.blogspot.com/_jPSHp9fYYys/So0AfuodV2I/AAAAAAAADqU/4eYY7lnd0ng/s1600-h/Programa_prevencio%5B1%5D-1.jpg
La web: http://www.mosquitigregirona.cat/