El lledoner de Can Cabirol

2 03 2008

crw_7963.jpg

crw_2090.jpg

img_0291.jpg

img_0596.jpg

  • Fotos: © Sils, com més serem més riurem

icona.gif El lledoner (si no ens equivoquem d’espècie) de Can Cabirol, segurament un dels arbres més monumentals de Sils, sense haver estat reconegut oficialment com a tal. Paletes i manobres, ara que feu obres, tracteu-lo bé !!!

icona.gif ARBRES I ARBREDES D’INTERÈS

Son exemplars o masses arbrades naturals que es troben en el sòl no urbanitzable que tenen un interès:
– botànic (espècies protegides o amenaçades)
– històric (arbres centenaris)
– físic (arbres monumentals)
– urbà (defineix un parc públic singular)
– exòtic (arbres foranis)

Pel que fa a la protecció dels elements d’interès natural fins que no s’elabori un inventari del patrimoni natural del terme municipal, i posteriorment l’elaboració i aprovació d’un Pla especial del catàleg del patrimoni natural, aquest Pla d’ordenació proposa la protecció a tot l’àmbit del Pla d’aquells marges de conreu arbrats i dels arbres d’interès que formen part també del patrimoni natural de Sils.

L’inventari del patrimoni natural de Sils, haurà de determinar quins son aquells exemplars arboris més singulars que es troben a Sils, ja sigui formant part del paisatge en mosaic de la zona o bé de finques de masies i cases rurals d’interès.

Font: POUM, Catàleg de béns del patrimoni

icona.gif El lledoner és un arbre de la família de les cannabaceae originari del sud d’Europa, oest d’Àsia i nord d’Àfrica. La seva utilització com a arbre ornamental, la principal avui dia, fa que el puguem veure fàcilment a parcs, jardins, places i carrers; pot viure entre 500 i 600 anys i en tot tipus de terreny.

És un arbre caducifoli amb una capçada densa, arrodonida i molt ramificada, el seu tronc és dret i amb l’escorça llisa i de color gris, pot arribar a fer 25 m d’altura. Les fulles, aspres al tacte i amb tres nervis molt marcats a l’anvers, són simples, alternes, pubescents, ovades o lanceolades, presentant una certa asimetria, amb el marge finament dentat, el pecíol llarg i la punta torçada i allargada. Les flors, hermafrodites o masculines, són petites, solitàries, molt pedunculades, de color verd-groguenc i apareixen entre abril i maig a les axil·les de les fulles. El fruit és una drupa comestible, el lledó, petit de la mida d’un pèsol, rodó i llis amb molt pinyol i poca polpa, verd abans de madurar i fosc, gairebé negre, quan madura a la tardor.

A més de la utilització com a arbre ornamental, el lledoner s’ha utilitzat tradicionalment per fer eines agrícoles com forques, pales de ventar, mànecs, jous, etc. aprofitant la seva flexibilitat i duració; les seves branques han estat usades com a alimentació per al bestiar, i també se n’obtenia llenya i carbó, per això es troba freqüentment a prop de les masies. Té propietats medicinals com a astringent, lenitiu, antidiarreic i estomacal. Les arrels s’havien utilitzat per extreure un colorant groc per tenyir la seda. Els seus fruïts són dolços i comestibles, se’n poden fer melmelades amb ells.

Lledoners monumentals de Catalunya

La Generalitat de Catalunya va recollir a la relació d’arbres monumentals (Decret 214/1987) els següents exemplars de lledoner:

Altres arbres d’aquesta espècie també haurien de ser recollits com a lledoners monumentals, com per exemple a:

Font: Viquipèdia

Anuncis

Accions

Information

31 responses

2 03 2008
LNC

Salvem-lo !

4 03 2008
LNC

Avui he passat per davant d’aquest arbre, és una nova vergonya. Jo crec que ja l’han mort. Un bé insubstituible, una vida centenària… no tinc paraules per mostrar la meva indignació descomunal.

4 03 2008
Anònim

Jo diria que els ciments de la casa s’apropen molt a les arrels, però que l’arbre sobreviurà. Ho haurem de mirar de més aprop.

4 03 2008
Anònim

No sé perquè us sembla tan vergonyós, el lledoner està en una zona urbanitzada i l’estan urbanitzant. Pel que jo sé formarà part del pati de la casa, per tant l’estan respectant. És un arbre de fulla caduca, no pots saber si és mort. Em sembla que no cal ser catastrofistes! hi ha molts altres temes als quals podem dedicar els nostres esforços, o és que tenim molt poca feina?

4 03 2008
LNC

Si la zona està urbanitzada com és que l’estan urbanitzant ?¿? Clar que si és Can Cabirol, tot és possible.

Poca feina ?¿?? Un arbre centenari?¿?… perquè l’administració no vetlla per ell¿? Clar que si és a Can Cabirol, millor no tenir conflictes entre veïns i veïnes…

Vinga, que es veu el llautó…

Puc estar equivocada, Tant de bó, pero malauradament em sembla mort.

4 03 2008
Anònim

LNC, ja saps, un dels principis bàsics del liberalisme: la propietat privada i burgesa és sagrada, i el pobre lledoner forma part de la parcel·la privada i no d’un bosc socialitzat 😉

4 03 2008
Anònim

“No serà la envidia, que és muy mala?”

4 03 2008
LNC

Si la enveja és sana no té res de dolenta. I sí tinc una sana envenja a Can Cabirol a que no hagin de pagar a una junta, però tenir de veí segons qui també compensa 😉 A que posin en perill un arbre no em fa cap enveja, em fa molta tristor, s’han deixa’t perdre una joia que podria haver quedat, no integrat, sinó ser l’element central de la seva llar…

Al marxista: El lliberalime té l’avantatge de deixar que sigui el col.lectiu qui lliurement atorgui valor a les coses, quantificar les externalitats i atorgar seguretat jurídica. Un abre centenari està fora de mercat, perquè és un bé insubstituïble estigui en propietat privada o no (ja se sap que nom de la funció social de la propietat per fer un edifici sindical, l’estat el podria expropiar i matar-lo, sense major problema.) Per comparar respecte al medi ambient només heu de mirar les societats lliberals i les antiburgeses… 😉

De debò hem de tornar??? 😉 😉

Salvem l’arbre o exigim responsabilitats

4 03 2008
Anònim

Realment, ara que ho he vist, és veritat que el lledoner està massa a prop de la casa.

4 03 2008
LNC

L’inepte que va informar favorablement d’edificar enganxat al lledoner deu ser el mateix que el que deia que un CRAE – Centre Residencial- no és residencial.

A Can Cabirol, tot és possible. Sembla el barri sense llei aquest.

5 03 2008
Anònim

Quina poca vergonya tenen. NOGUE, POCA-SOLTES!!!!

5 03 2008
Anònim

LNC, quins arguments més rebuscats els teus: ja veus que si algú mata el suposat lledoner centenari de Sils no serà l’Estat per fer-hi un edifici sindical, sinó la lliure iniciativa i la propietat privada.

L’Ajuntament de Sils, té algun catàleg de béns naturals a protegir?
Haurem d’esperar a la primavera, a veure que li passa a l’arbre.

Per començar algú expert o algun avi ens hauria de dir si es tracta d’un lledoner centenari o no 😉

5 03 2008
LNC

Rebuscats ? fas una barreja de discussions ideològiques amb fets reals. Deus ser d’aquells/es que confonen l’ONU a les normes urbanístiques.

És un Lledoner centenari, famía de la popular Maria (no la del bloc la de Bob Marely 🙂 🙂 ), i ja sabem que algun expert dirà que no i el teu avi tampoc (la Asamblea de majaras se ha reunido, la asamblea de majaras ha decidido), o que no se qui és presidenta de no sé on (la Asamblea de majaras se ha reunido, la asamblea de majaras ha decidido), i que els esboranys de Can Cabrirol són prioritaris i que Vallcanera és un suburbi, (la Asamblea de majaras se ha reunido, la asamblea de majaras ha decidido), etc., etc, etc…

Com va el tema del pou que s’ha fet en Cot i que l’enagnxina va explicant pel món?

Salvem el Lledoner centenari !!! que avui enlloc d’un arbre sembla un arbust sens fulles. I ja esteu buscant excuses per dir que no és un lladoner…. En Quimet és un avi i segurament va ser el que va vendre la parcel.la, encara el veient carpetes amunt caprpetes avall, Apa que vingui la Vox Populi a dir-nos tot allò que ens havia de dir 😉 😉 😉 i no es deixi els 4.000 € d’en Nogué, que diuen a CiU 😉

5 03 2008
LNC

I recordar, a més, que el tema del CRAE (amb R de residencial) és una vergonya molt gran, però més petita encar que lo del LLedoner. I mira que lo del CRAE no te nom.

5 03 2008
LNC

I, per acabar: No tens vergonya Nogué, que escrius com un anòmim i no accpetes que una noia amb estudis et deixi en evidència. Clar amb les teves salutacions sexites, al te món no hi cap això. no podem esperar més. Torna’m el vot.

6 03 2008
Anònim

No, si al final dirán que es un geranio.

6 03 2008
Anònim

Nogue Dimite el pueblo no te admite!

6 03 2008
Anònim

Tal vegada m’equivoco però no el veig a l’alcalde “sexista” escrivint en un bloc ni massa interessat en aixó d’internet. LNC, ja sabem que tu sempre tens la ultima paraula, però igual que l’altre anònim veig el teu embolic: (l)liberal, de CiU de tota la vida com la Ferrusola, proisraeliana, vas votar IdS (que et tornin el vot que el donaràs al Miralles) i ara votaries ICV i ara vols salvar un arbre de parcela privada, tu que ets tan partidari del lliure mercat. Ja sabem que et una noia estudis i, en canvi, altres confonem ONU amb … 🙂

6 03 2008
Anònim

Pues yo leo el saludo y lo veo sexista, que le vamos a hacer.

Me parece más coherente la LNC que a los de IDS que decían una cosa y hacen la contraria, además de lo la ONU 🙂 🙂 🙂 🙂

Ahora los del PSOE defienden que se maten árboles por ser propiedad privada y quieren expropiar pisos que no se alquilan 🙂 🙂 🙂 🙂 Un poco raritos, si sois, sí. 🙂 🙂

6 03 2008
Anònim

dales caña, silenca… quien se pica…

6 03 2008
LNC

Salvem el Lledoner !!!

Petons!

7 03 2008
Anònim

Segur que tot això té a veure amb el lledoner? em sembla que aquí hi ha un doble sentit dels comentaris que els que en ho mirem des de fora no hi entenem res. Fins i tot sembla que tots us coneixeu, no?

7 03 2008
LNC

Per la meva part, quan parlo del LLedoner parlo del Lledoner, quan parlo d’altres coses, de les que parlo.

Ja sabem que l’administració pública és ineficient per definició, però és que tenen l’OBLIGACIÓ de preservar el paissatge fins i tot a les parce.les privades, el Lledoner com que està a Can Cabirol, no sembla important.

Petons !

14 03 2008
L'animal humà

Sembla que el tema del lledoner ha generat una bona polèmica en els blocs de Sils. Sense voler entrar en polèmica, a mi em sembla que, normatives a part, aquest és un exemple de com el creixement urbà es menja la natura que tenim més a prop. Semblaria que en aquest cas hi ha voluntat dels propietaris per respectar els arbres. Però de vegades la bona voluntat no és suficient i, si no, mirem el que ha passat amb els pins pinyers del clot entre Mallorquines i Can Cabirol. Els van deixar dempeus però les mateixes obres els van matar i els van haver d’acabar tallant. Amb els arbres, com en tot, no n’hi ha prou de mirar la superfície… cal buscar les arrels.

Us proposo que mireu el bloc ‘Espais desnonats’ a http://www.desnonats.blogspot.com/

27 11 2008
Llorenç

Si han fet obres arran d´arbre, ven segur que ja l´han mort, doncs al fer el fonaments, deuen haber trencat una bona part de les arrels, i la resta s´han intoxicat amb el portland de les formigoneres, ara nomes cal veure quant el tallen per mort, ja podem anar preperant l´enterro de l´arbre centenari, aneu votan politics “peseteros”, que s´estimen mes els cales del formigo, que la natura y l´entorn de Sils, que ens va donar Nostre Señor, quant Sils estigui plena de formigo i de gent de baixa estopa, tindrem de posar reixes, i viure mirant a popa, d´un poble elegant i señor, en farant un gran suburvi, de Girona capital, pero aixo als que manen els hi es del tot igual.

27 11 2008
Anònim

Home, Llorenç, tens raó amb el trist final d’aquest arbre: misèries de la propietat privada i d’un ajuntament que no es preocupa de catalogar ni defensar el patrimoni. Però no m’agrada això que dius de la gent de baixa estopa, és una expressió lletja i molt classista. Als nostres polítics crec que sí els agrada el ciment i el formigó, tant als d’abans (en Quimet i CiU) com al d’ara (en Nogué i els seus mal anomenats independents)

5 12 2008
Llorenç

Anònim, m´agradaria que haguesis deixat un nom per poguer parlarte amb propietat, mira, s´ha de esser valent i desacomplexat, les coses s´han de dir per el seu nom, tots aquets/tes que van amb el discurs del “hay pobret, hay que maco”, i parant l´altre galta (per no dir un altre cosa), quant els nouvinguts ens les van foten, estan fen un gran mal a la Nació Catalana, als nostres fills i als nostres nets, avui dia este molta por de parlar clar i catala, per allo de que no et diguin “racista”, de gent de baixa estopa n´hi ha i tu ho saps, gent mal educada que no es volen integrar, gent que ho embruten tot, que no respectan la comvivencia ciutadana, t´agradaria viure amb gent d´aquesta mena?, si defensar la pau, l´armonia, la bona educació, el bon viure, es ser racista, doncs a les hores, ho soc i no m´en amago, pero que quedi clar que no tinc por, ni perjudicis, ni complexes quant s´ha de dir les cosas per el seu nom, jo accepto a tothom, sigui de alli a on sigui, del color que sigui, i la religio que tingui, pero que siguin respectuosos, i ben educats, els que es vulguin integrar, benvinguts siguin, pero al tanto perque si vadem, i fem els ulls grossos, ens trovarem lo que diu l´honorable Sr. Jordi Pujol, amb problemas socials, provocats per una gent que menysprean la bona comvivencia, i l´integració a la societat catalana, perque per a ells aixo, la nostra estimada Nació, es Espanya, aixis que deixem les pors, els perjudicis, y els complexos de banda, i procuren que aquesta gent de baixa estopa, no degradin el nostre poble, i preservem-l´ho de cara al futur, i per a les generacións que ens venen al darrera, pot semblar que aixo que dic es exagerat, pero ja os ben asseguro jo que no ho es, i d´aqui a uns anys, quant ja sigui massa tard, vos en donareu compte, i sino mireu lo que pasa a Salt, s´ha degradat tant que ningu hi vol anar a viure, tot son getos, i els preus de les casas han baixat molt, amb el conseguent perjudici per els propietaris, voleu potser aixo mateix per a Sils?, deixeu-vos de discursos paternalistes, catolicistes i acomplexats, defenseu lo vostre, o “de fora vindran, de de casa vos treurant”, o es que potser penseu, que els llops i les ovelles poden viure junts?, ningu es millor ni pitjor, ni el llop ni la ovella, pero son diferens i cal reconèixer l´evidencia natural, negar-ho nomes condueix a la desaparició de un dels dos, i normalment sempre es el mes mansoi, el menys violent, el mes pactista, si teniu vocació de martirs, alla vosaltres, per el cami que anem, de tant bons serem burros, i posiblement les generacións venideres de catalans, els pocs que quedin, estaran en reservas com els indis de Nortamerica, i s´haurant de sotmetre a les lleis dels nouvinguts, doncs no hi ha pitjor cec que aquell que no hi vol veuri, i recordeu que els covarts no han escrit mai l´historia, i per aixo Catalunya no som una Nació sobirana.

5 12 2008
LNC

Llorenç, en la meva opinió, una de les característiques pròpies i les que gan sentir orgull de ser catalana, d’estimar la meva nació, és la seva història una història plena d’integració a la resta del món sense renunciar a allò que és la nostra cultura.

Si Catalunya no tingués aquesta capacitat no la podria defensar de la manera que ho fem reclamant integració i dret a decidir.

Respecte l’assumpte del lledoner tens tota la raó.

Salutacions.

5 12 2008
Anònim

Mira Llorenç, els que estan degradant el nostre poble (Sils) no són immigrants, NO, són gent que parlen català i de per aquí “de tota la vida”, com ara els que han fet i han consentit aquest merda de Nyap impropi d’un poble com el nostre.

Aquests sí que hipotequen el nostre poble i el nostre futur.

5 12 2008
Maite

Llorenç,

Sembles de una altra època amb els teus comentaris. No descarreguis contra els immigrants, fer-ho contra el Quimet i els seus companys de viatge, un viatge que va dura 24 any (crec) i que abans d’acabar va deixar Sils ple de formigó i jo em pregunto, a canvi de què, up!!! ja m’agradaria saber-ho.

6 12 2008
Llorenç

LNC- D´acord amb tu, amb lo que dius que Catalunya es una Nació d´integració, d´aixo precisament em queixo, doncs mes o menys, mes rapid o mes lent, majoritariament s´integren, pero hi ha un col-lectiu que venen d´ultramar, que estan col-lonitzant la nostra Nació amb “español”, perque estan comvençuts que venen a “la madre patria”, i son els mes caparruts a integrarse, formen bandes, que es maten entre ells, i a l´escola no volen apendre el catala, d´aixo es queixa tambe l´honorable Jordi Pujol, tenim els hospitals plens d´aquesta gent, com a metges, perque a Anglaterra no els volen, i quant vas a parar a les sevas mans, sino els hi parles espanyol, ja has vegut oli, o dic per experiencia propia, pero jo no em tallo ni m´espanto, el que m´obligui a parlar espanyol a casa meva, ja sap que tindra una denuncia per part meva, aixis que ara quant vaig al metge, porto una gravadora, si volen traballar aqui, que n´aprenguin, i sino bon vent i barca nova…………………………………………..Anonim, tambe d´acord amb tu, que els que han començat a degradar Sils, son els que han manat tants anys, pero comvindras amb mi, que una cosa porta l´altre, si es fan blocs de nius es per qualcuna cosa, i ja tu saps molt be, que els xampinyóns no surten a un lloc net i polit, no obstant t´haig de dir, que jo em referia a un altre mena de degradació, mes a mitja i llarg termini, no nomes a la urbanistica, d´acord que una part de la inmigració, no porta problemes, seria estupid si digues que tota es dolenta, pero es cec, el que no vol reconeixer, que ens arriva gent de tot el mon, i que hi ha un col-lectiu molt especific, violent, prepoten, mal educat, que no s´integren i fan que tots el que els envolten, tampoc o faigin, potser a Sils encara no n´hi han molts, pero amb els nius que s´han fet, no trigaran a arrivar, i sino temps al temps……………………….Maite, tu segur que ets d´aquestas del ” hay pobrets, hay que macos”, pero segur tambe que a casa teva no els hi voldries, ara esta de moda dir lo que es correcta, i lo que no a l´hora de parlar, tenim doncs d´estar a la moda, si volem que en acceptin socialment i no desentonar, d´altre vanda no se si ets catalana de pare i mare, normalment les que pensen com tu no ho son, (no dic que tu no ho siguis), jo crec que els que pensen com tu, son els que son d´un altre mon, d´un altre esfera, d´una esfera botiflera, que els hi importa un rave, que es degradi i/o es perdi la cultura catalana, difuminada en l´espanyolisme imperant, si m´has llegit be t´adonaras, que no descarrego contra els inmigrans amb general, sino contra aquells, que no es volen integrar perque, segons ells, estan en “España”, quant en tinguis uns quants visquen a prop teu i/o treballant amb tu, t´adonaras de lo que vull dir, proteguirnos de cara al futur, no es ser racista, lo contrari es ser estupid, pero ja se que a moltes catalanes vos agrada viure be, encara que tingueu de parlar un altre llengua a casa vostre, i teniu la llengua catalana com a una cosa secundaria, i sense importancia, per aixo lo que jo dic, et sembla d´un altre mon, la llengua catalana es perd, perque moltes mares catalanes no fan el que han de fer, ja ho diu be la dita “Eduqueu be a una Mare, i heureu educat a tota la familia”, ens manquen mes mares compromesses amb Catalunya, que transmetin un ideal als seus fills i filles, no mares pasotes i aceptiques, que tant els hi fot tot tres com quatre, i nomes pensen amb viure be, Catalunya es perd per allo que diuen les mares catalanes, de “no hi vaigis”, “no t´hi posis”, “deixals estar” etc, etc. En quant a lo que dius, que no saps a canvi de que han fet tan de formigo, doncs es molt sencill, es lo de sempre, allo de “lo important son les pesetes, i lo demes son punyetes”.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s




%d bloggers like this: